Hur du kan aktivera API från uppladdad CSV-fil med tabulär data

,

Med EntryScape Catalog kan du aktivera API från CSV-fil. API:et för datamängden blir då i JSON-format.

Om du får felmeddelande med popup vid aktivering så säger den troligtvis något i stil med följande:

Skapar API.
Något med filerna gör att API:et inte kan uppdateras ändra filerna och uppdatera API:et igen.

Det kan vara fel på CSV-filen. Gör då följande:

1. Ladda upp filen eller länka den i https://csvlint.io/ och klicka “Validate”
  2. Fixa eventuella fel och varningar från CSVLint.
  3. Se denna dokumentation: Datamängder och distributioner - EntryScape Dokumentation

Se även till att ha sparat filen med UTF-8 kodning.

Både filen från 2022 och den nya för i år får samma valideringsfel på länken https://csvlint.io/. Meddelandet jag får är “Row 31 contains a different number of columns to the first row in the CSV file.This may indicate a problem with the data, e.g. an incorrectly escaped value, or that you are mixing together different tables of information.”

Betyder det att alla celler/fält måste ha ett värde och inte lämnas tomma som jag gjort nu?

1 Like

@Zara Kan du posta direktlänk till din valideringsrapport från csvlint.io ?

Hej!

Rapporten finns på CSV Lint | Validation Results

Jag ser också att den säger att jag har fel format. Och jag har letat i excel men jag kan inte hitta hur jag ändrar. Vet du? Filen ska ju vara i UTF-8.

Hälsningar

Zara

Hej Zara,

Tack! Utan att titta för mycket ser det ut som att Microsoft Excel spökar till det vilket inte är ovanligt alls då det programmet vill jobba med just Excel och inte CSV.

Jag rekommenderar att

1. ladda ned CSV-mall härifrån: Sveriges dataportal
  2. Installera LibreOffice och sätt den som standard för att öppna CSV-filer.
  3. migrera över data och rätta till å,ä,ö m.m.

I LibreOffice är det lätt att ställa in att du vill spara som UTF-8.

Hej!

Vad gör jag för fel?

Jag har laddat ner mall och jag har nu fyllt i en rad. Jag har sparat filen i format UTF-8 men i valideringen får jag ändå fel format

CSV Lint | Validation Results

Hälsningar

Zara

1 Like

Hej @Zara! Ska kika på detta när jag får tid.