Halloj!
Är det någon som gjort en test av, eller har tillgängligt (leverantören Metasolutions?) en tillgänglighetsredogörelse eller protokoll från testning av “blocks” ur tillgänglighetsperspektiv?
Jag kommer få tillgång till några verktyg för detta i Skara kommun (finns något tillgänglighetsnätverk där man kan testköra sina egna webbar som ger återkoppling hur väl man möter kraven) men om någon redan vet eller dokumentation finns, är jag intresserad.
Har försökt sälja in blocks på vår externa webb www.skara.se (finns inte idag) men får direkt fråga om tillgängligheten.
Hej @tomas.monsen! Det är en myndighet som precis gjort det och min kollega @Jon_Kullberg ska ha möte med dem om det och eventuella åtgärder för förbättringar.
Jag kan be dessa kollegor återkoppla med info när mötet har varit?
Ja tack gärna, man är inte avog till att ha funktionen på en sektion av webben utan nojig över att det ska bli tillsyn. Vet man om nivån och hur det ligger till, så uppfattar jag det som att det blir tryggare, alltså att man vet att det inte är bra men kan motivera varför osv.
Hej har du hört något mer om detta? Jag är sugen på att få till det här på vår externa webb så snart som möjligt, vill smida medans järnet är varmt här
Ett antal saker som vi kan göra bättre, varav rapportförfattaren tyckte att några stycken har hög prioritet. Tack och lov inget som bedömdes ha kritisk prioritet.
Vi jobbar kontinuerligt på att efterleva WCAG-standarden och välkomnar sådana här granskningar då de är till stor hjälp för oss i det arbetet.
Tackar. Det framgår inte om Region Skåne bedömer att de kan använda produkten trots dessa brister, men jag gissar att så är fallet. Duger det för Region Skåne så duger det för Skara kommun tror jag bestämt
Tack för allt stöd nu kan jag gå vidare här lokalt!