I Västerås närmar vi oss publicering av öppna datamängder och en av de initiala är leverantörsreskontra 2025. Vi har en csv klar och tänkte först, eftersom det är historisk data som inte kommer ändras att vi lägger upp den direkt i Entryscape. Men så upptäckte vi att Entryscape har en max-filstorlek på 25MB. Vår fil är 40MB.
Nu undrar jag dels vad Metasolution har för erfarenheter och rekommendationer i detta läget och dels hur ni i andra kommuner har löst frågan med större filer. Har ni egen lagringsplats på egen server som sen används för lagring eller annat? Observera detta är alltså inte en datamängd som är direkt-kopplad till ekonomisystemet utan en exporterad fil (eftersom den är statisk).
Hej @MarcusHirn! Tack, bra fråga! 25 MB är bara max filstorlek i Large V2-paketet. Paketet Tailored behöver inte ha den gränsen: EntryScape Catalog Priser - entryscape.com
Det brukar finnas 3 alternativ:
- Stycka upp filen som leverantörsreskontra från årlig fil till 12 månatliga filer. Ladda upp de 12 månatliga filerna i 1 och samma CSV-distribution. Det här är det som är vanligast bland kommuner och myndigheter.
- Kontakta MetaSolutions för ett estimat om att höja gränsen för filstorlekar.
- Lagra på annan plats - innebär konsekvenserna att det blir mer jobb, att det inte går att aktivera JSON API eftersom CSV inte är uppladdad i EntryScape samt att separat systemlösning öppet exponerad mot Internet behöver underhållas. Det här alternativet används endast av de som inte vill lägga in någon data i EntryScape över huvud taget och se det som en ren metadatakatalog.
Tack för svaret. Ett förtydligande - ni skriver at vi kan ladda upp samtliga 12 filer i en och samma csv-distribution. Lite otydligt om du menar att man ska ladda upp en för tex januari och sen i februari lägger man till datan i samma fil (med samma filnamn) och laddar upp igen? Då växer ju storleken på filen och kommer över 25MB så småningom. Förstår inte riktigt hur man ska göra.
jag försökte skapa flera distributioner men då syns dom separat. Hur sammanfogar jag månadsvis helt enkelt?
@MarcusHirn Precis, i samma distribution, t.ex. CSV-distribution. Du använder funktionen “Hantera filer” och lägger till först januari, sedan feb, mars, i separata filer där, de kan t.ex. heta 202601.csv, 202602.csv och så vidare: Distributioner - ENTRYSCAPE Dokumentation
Jag kan försöka återkomma med ett längre svar senast nästa vecka.
@MarcusHirn Har kollat runt lite och bedömning vi gjort är att höja er gräns på API-aktivering vid filuppladdning så att ni ska kunna lägga till fler filer (1 per månad) i er distribution. Hur ser det ut? Hur stora är filerna om de är uppdelade per månad? Tar gärna ett möte för att visa vd första publicering.