Hej,
Försökte hitta statistik för publicering av datamängder - var hitta man det nuförtiden? Gillade http://www.psidatakollen.se/, men den verkar inte finnas kvar.
Finns en ny sida?
Hälsningar,
/britta
Hej @tyskan och tack för frågan!
Den gamla länken har ersatts. Det som finns idag är följande:
- Metadata Quality Assessment (MQA) på nya Dataportal, ej helt färdigt ännu i skrivande stund: Sveriges Dataportal
- Statusvyn “bakom kulisserna” för dataportal.se som du hittar här: EntryScape
Tack!
Ursäkta jag väcker upp en gammal trå, men jag använder den där funktionen en del för att se om jag lyckas få det rätt. Dock saknar jag möjlighet att få svar på underliggande faktorer - typ varför får jag bara 50% “rätt” på några av dimensionerna som mäts - kan man få komma åt underliggande data? Själva rapporten? Se i klartext vilka datamängder eller distributioner som borde lyftas? Annars är funktionen jättebra!
@tomas.monsen Du behöver aldrig ursäkta för att du använder forumet. Kul! Initialt tänker jag att du kan använda fliken “Statistik” på t.ex. din organisation vid Admin-vyn av Dataportal.se som du hittar här: EntryScape
Jag kan kolla om det finns några fler resurser att utgå ifrån.
Tack, den var kanske lite mer detaljerad ja, jag har kollat här annars;
Öppna data Skara kommun - Sveriges dataportal
Och den är ju snygg å så, men jag vill veta VAR “felen” eller “bristerna” (inom citationstecken, för jag har ju aldrig gjort fel eller uppvisat några brister i hela mitt liv), finns nånstans.
Till exempel säger rapporten att vi har en distribution som inte är flerspråkig - det stämmer inte, allt är på svenska och engelska, skulle vilja veta vilken distribution det är så att jag kan felsöka djupare t.ex.
Tack för att du gräver!
@tomas.monsen Jo precis den du kollat på är den nya.
Förstår helt.
Yes jag kollar upp vad status är. Hoppas få lite mer info nästa vecka.
Det är ju inte bråttom på nåt sätt, men hade vart snyggt att kunna hämta ner data som beskriver vad som “klickat” så att man kan pinpointa. Just nu ligger Skara kommun bra till, men bra till är inte bra nog för mig Iaf inte på sikt. Tack för att ni lyssnar på förbättringsförslag!
@tomas.monsen Ok. ja verkligen. Hehe tack för att du gör ett bra jobb!
Det här fick jag till svar:
Vi sammanställer en json-fil där denna statistik aggregeras, så tyvärr kan vi inte ge exakta datamängders problem etc. Det finns dokumentation, som länkas i frågetecknen på https://www.dataportal.se/metadatakvalitet/katalog/_quality/83
I den länkade dokumentationen, så finns även länk till den metod som följs. I metoden framgår hur saker kontrolleras.
Vad dataportalen annars erbjuder är valideringen i toolkit i sandbox.admin.dataportal.se
Även om toolkit valideringen inte är exakt samma. I bärsta av världar skulle vi väl kunna lägga till att i toolkit-valideringen får användaren se exakt vilken datamängd och distribution som har problem. Låter som det du letar efter?