Statistik för verksamhet och datamängd

Jag har ett behov att kunna ta ut statistik på antal organisationer/verksamheter och antal datamängder det har publicerat. Jag hittar ingen funktion för detta i våran datakatalog. Kim Lantto Göteborgs Stad.

Skulle även vilja ha ett API på hela katalogen så att jag kan koppla den till powerbi så jag kan få ut statistiken till vår kontroller och tjänsteansvarig.

Hej Kim,

I dagsläget har vi inget som exakt möter dina behov. Vad du kan göra nu är följande:

Kolla på statistikfilen på dataportalen: https://admin.dataportal.se/charts/orgData.json
Där kan du se att Göteborg stad har 37 datamängder. Inga andra utgivare kommer från er (utgivarens interna id som listas börjar på EntryScape).

Jag kan inte PowerBI, men jag gissar att det är möjligt att bygga in en automatisering till från denna fil.
Obs, i json filen ser du bara de datamängder som är publicerade från er.

Att annat alternativ om man vill se mer är att man går in i er EntryScape Catalog instans.
Gå in under Organisationer, där listas 7 st: EntryScape
Alla de 37 datamängderna som är publicerade hör till organisationen som heter “Göteborg Stad”. Av de övriga 6 organisationerna som finns där är det enbart “Luftvårdsprogrammet i Göteborgsregionen” som har datamängder knutna till sig. Ett “hack” är att du låtsas att du vill ta bort en organisation så får du upp en bekräftelsedialog. För organisationer som används får du meddelandet att det inte går, samt en förteckning av vilka datamängder som använder organisationen. För organisationer som inte används är det möjligt att gå vidare och faktiskt ta bort organisationen, vilket jag antar du inte vill så då är det bara att avbryta.

Hoppas detta räcker för dina behov,
Matthias