NSÖD Tillfälle #3 - Bereda, Beskriva och Publicera

Hej @ingrid.halvorsen @anna.gillquist @mika.rossi @hampus.mansson @StaffanBerge @u.wedberg och tack för ert deltagande under gårdagens snabbkurs!

Vi hann med väldigt mycket på kort tid men nådde förståeligt inte nog i mål på så kort tid med att testa publicera vår första datamängd.

Jag tänker att vid nästa tillfälle så kör vi runt 1 timma för lite repetition av verktyget, kollar in forumet igen och så följer vi upp med att publicera.

Tills dess skulle jag vilja be er att undersöka 3 kandidater till datamängder. Det kan vara de som ni föreslog igår, andra möjliga som redan finns publicerade på er organisations webbplats, eller helt nya kandidater. Ju fler kandidater desto större chans att klara av de tre obligatoriska aspekterna i checklistan och få tag på en distribution (t.ex. fil eller länk) om en själv inte har tillgång till den.

Har ni några frågor eller funderingar sen tillfället igår? Följ gärna upp med fråga här eller starta ny tråd i #oppna-data om det är kring öppna data/metadata alternativt #catalog om det är om verktyget som så. Jag återkommer med OSA för nästa tillfälle via e-post.

1 Like