Hjälp oss (igen) att förbättra ett förslag till specifikation för Grillplatser!

Grilla? GRILLA! (Hassan-sketch, kanske ni känner igen? Finns på en videoströmningskanal nära dig…)

Nåväl projekt Dataportal Väst har genom undertecknad tagit fram ett förslag till en specifikation för Grillplatser. Jag saxar text från mitt inlägg på dataportal.se;

Hej, önskar, likt tidigare, er ovärderliga hjälp att granska en dataspecifikation jag filat på för att kunna låta våra verksamheter (och alla andra verksamheter som vill) publicera data om grillplatser - särskilt ordnade grillplatser i kommunen.

Detta är en del av arbetet som vi genomför i projektet “Dataportal Väst” under VGRs ledning där jag ingår i projektgrupp som bland annat tar fram specifikationer för delade och öppna data.

Formen följer den tidigare modell jag frågat om hjälp (och fått!) kring, Badplatser.

Inför arbetet har jag kontaktat sajten grillplatser.nu och fått ovärderlig hjälp, samt fört dialog med kommunens (min kommuns, Mariestad, Töreboda och Gullspång) arbetsledare för park/fritid som har på sitt bord att underhålla och sköta grillplatser och fått bra och värdefull feedback som bakats in i de attribut som modellen utgörs av.

En del av attributen kommer att kunna mappas rakt in till attribut i datamodellen för grillplatser.nu och därmed finns det redan från början en konsument (tänkbar iaf) av datat vilket jag tror kommer göra det lite mer intressant att använda specifikationen.

Hjälp mig genom att lämna din kommentar, stor som liten, klagomål som glatt tillrop eller vad som helst. Du som inte vill nämnas i “Contributors”-taggen i dokumentet får gärna tydligt meddela det, annars lägger jag ditt namn med eftersom jag tycker att det är viktigt att du som tar dig tid och hjälper till även får synas och äras! Tillsammans, bättre osv osv. etc. :slight_smile:

Jag fick mycket fin och bra input förra gången och hoppas att ni kan ta er lite tid att läsa igenom och kommentera. I min hemkommun/er kommer vi att försöka låta datat bli del av den vardagliga mängden data man behöver för att underhålla
Tack för hjälpen redan nu!

Mvh
Tomas

Länk till dokument på Google Docs: Länk till dokument Grillplatser på Google Docs

1 Like

Riktigt bra @tomas.monsen! Har börjat kika på den och ska kolla mer. Finns intressanta synergimöjligheter med lekplatser, badplatser och kanske utegym!