Jag är intresserad av om någon här har publicerat data från UNIT4? Jag är även intresserad av att få komma i kontakt med någon som har publicerat leverantörsreskontra för erfarenhetsutbyte. Hur undviker man att t ex publicering av leverantörsreskontran resulterar i tidskrävande följdfrågor t ex?
Tack för frågan @larsbgustafsson ! Känner du till några kommuner som har UNIT4? Om ja: Kan du nämna några? I så fall kan jag försöka hjälpa dig komma i kontakt med några här.
En till poäng @larsbgustafsson är att vara med i framtagandet av ny version till specifikationen - blir den bättre också blir det färre frågor.
Hej jag har hört mig för lite med några kontakter om följdfrågor.
Det blir en del precis när ni lanserar dataset för leverantörsfakturor - vilket ju delvis är meningen - öppna för insyn och engagemang. Detta dör dock ner ganska fort (Göteborg) och istället, om man inbjuder till det, får man frågor av mer precis typ - alltså ren dataanalys. Detta har inte kommunen någon skyldighet att bistå med, men kan välja att göra, som några har gjort. Man har kunnat sammanställa lite mer precisa rapporter och kan helt enkelt sälja dessa på timpris till förfrågaren. I några fall har man byggt mer avancerade rapportera och statistikuttag från sitt ekonomisystem som man tillhandahåller bredvid sin datamängd.
En tanke vi har i Skaraborg där det pågår i uppstart ett projekt att dela data från Unit4, är att para ihop publicerandet av datamängden med en e-tjänst för beställning av fakturabilden och bilagor, som då skickas digitalt via e-tjänsten.
Till detta har iaf jag tanken att en del fakturabilder som redan granskats ska kunna laddas ned direkt utan att begära uthämtning med dataset som index - en klickbar länk där du kan hämta hem samtliga fakturabilder eller iaf sektioner av dessa som redan är granskade eller automatiskt okejade att lämna ut.
Syftet med att dela datat är ju att minska mängden arbete, inte tvärt om.
@mattias jag skulle nog vara intresserad av att ta fram en ny version framöver - vet du när det arbetet planeras inledas?
Snyggt. Det är korrekt att en myndighet inte har skyldighet att svara på frågor om dataanalys - det är bättre att peka på specifikationen om hur data ska läsas.
Det låter klockrent! Tror att @AndreasSundberg och Södertälje pekar på att tagare kan köpa fakturabilder. I Finland kommer offentlig sektor göra som privata entreprenörer och lägga ut detaljerad fakturadata.
Det låter klockrent. Inte säker på exakt hur Södertälje gör - kanske så om @AndreasSundberg kan svara?
Jepp, och det är bra att fler börjar tänka på hela processen för att möjliggöra att minska mängden arbete och inte höja den.
Som det ser ut nu så uppfattar jag det som att Nationell Dataverkstad inte kommer lägga mer tid på dataspecifikationen. Digg har ett uppdrag att redovisa till Regeringen vad som bör göras kring inköpsdata och jag hoppas att det resulterar i något som möjliggör att ta specifikationen vidare. Men det är bra att du anmäler ert intresse från datadelnings-sidan att vara med och göra en smart och effektiv process med helhetstänk.
Hej!
I Södertälje länkar vi i datamängden (under Ingångssida) till en mycket enkel e-tjänst där man begär ut fakturabilder (kostnadsfritt) och då anger man bara fakturanummer osv.
Kul idé om det går att automatiskt lämna ut de som redan är granskade.
Vi har dock rätt små volymer av förfrågor om fakturabilder så tror inte det skulle vara någon speciellt lönsam sak i Södertälje.
Det här låter väldigt intressant, gör ni detta med APIerna för UNIT4?
Jag håller precis på att göra detsamma för Kungälvs Kommun men har fått trassla en hel del så det återstår mycket,
men jag skulle gärna komma i kontakt med er i Södertälje längre fram…
Hej!
Det sker en export från Unit4 (ERP kallar dom det på redovisning) och den filen knådas av TEIS och publiceras sedan automatiskt.
Men bara att höra av sig.
andreas.sundberg@sodertalje.se