Geopackage som format

Gävle kommun har som ambition att erbjuda publicerade GIS-datamängder i formatet geopackage. Någon här som erbjuder sin öppna data via detta format och vill dela med sig av tankar kring detta?

1 Like

Jättebra fråga @clahed! Vad tycker @AndreasSundberg @UlrikaS @Mikaela @Klara @hernan.deangelis om denna fråga kring geopackage som format? Jag tänker personligen mer på GeoJSON som format men har inte kollat om ni använder detta. :slight_smile:

Hej

Havs- och Vattenmyndigheten erbjuder redan öppna geodata som GeoPackage.

Se t.ex.:
Fiskets geografier - Kartor & Gis - Data, kartor och rapporter - Havs- och vattenmyndigheten (havochvatten.se)

@mattias GeoJSON kan inte ersätta GeoPackage förutom i de enklaste fallen, GeoPackage är en bättre standard generellt

/H.

2 Likes

Tack för värdefull info! Någon som har någon känsla för när formatet shape kommer att fasas ut?

1 Like

Hej. ShapeFile kommer alltid att finnas som format men det som händer är att det kommer att användas mindre och mindre. Byt gärna till GeoPackage så snart ni kan. Det är en välbeskriven öppen OGC standard (i motsatts till SHP), modernt och mycket bättre än SHP på alla plan.

1 Like

@clahed Jag håller med @hernan.deangelis. Jag tycker att detta resonemang även är rimligt att applicera i andra typer av data och dataformat. I de fall där det finns en välbeskriven öppen standard som kan ersätta ett proprietärt format så passa på - och gör det förr än senare. Wikipedia har en bra förteckning: List of open file formats - Wikipedia. :slight_smile:

1 Like

ping @malinwidelund @JohanS @Annette Det här med geopackage istf Shape-fil kan vara intressant att kika på inför potentiell automatisering av fler mängder öppna data via FME. :slight_smile: Bra fråga av @clahed!