Frågor kring WikiData och badplatser

Hej!
Jag håller på att manuellt sammanställa badplatser för kommunen enligt specifikaiton Specifikation för badplatser.
Kört fast lite på fältet wikidata och hov_ref. Jag ser att viss insamling av våra badplatser finns på Wikidata:WikiProject Sweden/Svenska badplatser - Wikidata men inga Q-idn. Är tanken att man ska skapa upp dessa wikidata enteties själv eller?
Har också skummat:
Hjälp oss att förbättra ett förslag till specifikation för Badplatser - Nr 16 av Magnus_Salgo

Också svårt att se hov_ref nummer. Kan se badplatser på Badplatser och badvatten - Havs- och vattenmyndigheten men kanske ska fråga runt i organisationen internt om det.

/Jonas

2 Likes

Toppen! Kul att du följer specifikationer @JonasNilsson! :muscle:

Om det inte finns Q-id så behöver det skapas upp ja. Som @salgo60 @Magnus_Salgo säger är det sammanställning. Wikidata möjliggör intressant länkning så det är jätteroligt att du plockar upp det!

Återkoppla gärna om vad du hittar! I en framtida uppgraderad version av specifikationen vore det grymt att ha med HaV kopplat till EU-standarden mer än hov_ref.

@salgo60 Bra tips men utanför ämnet. I den här tråden pratar vi wikidata + badplatser. :slight_smile:

Tack där hade vi Q-idn för Wikidata. Så slipper jag skapa dubbletter.
Det var rätt svårt att hitta faktiskt. Gick via entityn “Karlshamn kommun” och trodde jag skulle kunna hitta alla enteties kopplade till den vägen. Samt googlade/sökte en hel del.

Tror att det ska kunna bli lite ordning på detta snart.
Återigen tack för alla svar.

1 Like