European Data Portal publicerar den sjätte årliga rapporten om Open Data Maturity

rätt laguppställning är a och o … jag har försökt kommunicera ett antal ggr med FHM och Sverige skickar fortfarande in data på en websida min magkänsla att dom jag pratat med är webmänniskor som inte tänker i banor av maskinläsbar data utan mer att färgen är rätt :wink:

(Statistik över registrerade vaccinationer covid-19 — Folkhälsomyndigheten) se senaste levererat data av OurWorld in Data

Wikidata egenskaper

Jag hörde aldrig från er om ni vill finnas som en eller flera egenskaper på Wikidata alternatvt skapar ni en egen egenskap ex, en jag föreslog i veckan .

Jag föreslog tidigare en egenskap för GITHUBs Topics som nu skapats som Wikidata P9100 → att nu kan man knyta incheckade repositories via dessa ämnesord till en karta eftersom Wikidata har koordinater för geografiska kopplade ämnesord. Tanken är att göra det enklare att koppla dataset till lösningar gjorda och incheckade på GITHUB etc… skulle ni ha unika identifierare för era dataset så skulle man kanske kunna koppla dom som topics/ämnen på repositoriet i GITHUB eller att ni har klassificering i ert metadata av dataseten som vi skapar en egenskap i Wikidata så skulle man kunna komma till Wikipedia artikeln och kunna hämta från Wikidata dessa klassificeringar på fler språk än svenska

exempel

Ser inte ni sådana möjligheter med dataportalen? Jag tycker att det lilla hack Datahamstern gjort se deras tweet är saker som gör det möjligt att navigera portalen enklare och den mycket mera intressant…