Datatjänst utpekad från distribution

Hej! Nu funkar dokumentationen för datatjänst. Det står där att det går även att peka från en distribution i en datamänd som försörjs av en datatjänst. I vilket attribut görs det för distributionen?

Hej @pajon ! Ja precis. Ja det går. Det görs i Frivilliga attributet “Åtkomst via datatjänst”. :slight_smile:

Ok, tack!
Vi tänker oss att använda datatjänst för APIer och peka ut via en distribution. Filer för nedladdning är enbart en distribution.
Vi har även testat att lägga till produktbeskrivningar och teknisk beskrivning i pdf som distributioner. Det kan då bli ganska många distributioner för en datamängd. Vi skulle då vilja sortera dem men det går inte. Verkar vara i registreringsordning de visas.
Om API:er flyttas till datatjänst så kanske dokumentationen istället ska läggas där.?

@pajon Självklart! Ah det är jättebra. Ja precis.

OK, utmärkt! Ja precis så kan det blir. Exakt, än så länge går det inte att sortera. Är det något ni önskar till roadmap? Kan du skicka skärmklipp (klistra in här i redigeringsrutan) på det du önskar få möjlighet att sortera så jag kan länka utvecklarna till denna tråd? :slight_smile:

Ännu är DCAT-AP-2 så på det sätt att API kan beskrivas på båda ställena. När DCAT-AP-3 är klart hoppas jag att det ska bli tydligare. Det jag kan tydliggöra i dokumentationen är att det i nuvarande DCAT-AP-2 inte går att lägga upp datatjänster endast för internt bruk. Därför ska APIer för internt bruk inom myndigheten (stängda data) eller mellan myndigheter (delade data) endast beskrivas och publiceras som API-distribution under Datamängder.

Hej igen!
Om man skapar datatjänster parallellt med datamängder. Visas då dessa när man bockar i API boxen på dataportal? Se länk ServedByDataService

Sök data & API:er - Sveriges dataportal

@pajon Hej! Bra fråga! Jag kopplar in @matthias på denna för en mer teknisk förklaring.

Hej,

Om du länkar till datatjänsten från en distribution så kommer datamängden att bli markerad som “servedByDataService” och därmed dyka upp när man bockar i API boxen.
Sen finns det en lite hemligt sätt att få samma markering, det är att ha en titel på distributionen som innehåller förkortningen “API”. Men detta är inte något man ska förlita sig på i framtiden, det var ett hack som gjordes i en övergångsperiod.

Vad jag ser finns det en relation på er datamängd “Lämningar”, men ändringen verkar ha gjorts idag varmed det inte uppdaterats ännu på dataportalen.

Om datatjänsten ska dyka upp som en separat träff från datamängden behöver ni också fylla i en utgivare på datatjänsten, det fungerar som en markör för att den ska dyka upp.

/Matthias

Hoppas att Matthias svar hjälper dig @pajon ? :slight_smile: Trevlig helg!

Edit: Snyggt gjort! Sveriges dataportal