Bygg egen dataportal med EntryScape Blocks

Hej! Den här tråden hjälper dig komma igång med att bygga din första egna dataportal. I tråden förutsätter vi att ditt avtal inkluderar användning av EntryScape Blocks och inte standard-inbäddningen från EntryScape Catalog.

Dokumentation kring hur du kan styla er datakatalog i olika inbäddningar externt och internt hittar du här:

Introduction - ENTRYSCAPE Documentation

Ytterligare info finns även nedan: demo - entryscape.com

Lite exempel på vad som går att göra med styling genom EntryScape Blocks som du som kan använda finns här:

Observera att ditt paket av EntryScape kan ha möjligheter till intern användning genom att köra en Blocks-inbäddning på ert intranät för delade data som inte får delas som öppna data. Det fungerar även för datamängder som fortfarande förbereds d.v.s. är arbetsmaterial och därmed inte kan publiceras som öppna data ännu. Detta gör t.ex. Huddinge kommun för sina geodata. Tillgång till vissa data (distributioner) finns inte på extern inbäddning och det märks upp med att åtkomsträttigheter är begränsade:

Det finns även sätt att tvinga EntryScape Blocks att strikt följa Tillgänglighetslagen med tillgänglig webbdesign. För exempel kan du kika på

Det går att kategorisera datamängder t.ex. via Data Catalog Vocabulary Theme. Se Huddinge-exemplet hur Huddinge delat upp på olika tema.

Dokumentationen och exempel ovan hoppas jag ger bra insikt i hur webbutvecklare kan trolla fram vackert stylade datakataloger med CSS-styling med hjälp av EntryScape Blocks-biblioteket.

9 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Att bygga tillgänglig dataportal

Ser bra ut!! :blush:

Fredrik Nilströmer
IT-strateg


Borås Stad - Stadsledningskansliet - Ekonomistyrning
Besöksadress: Kungsgatan 55
Postadress: 501 80 Borås
Tfn 033-35 30 98 - Mobil 072-885 17 15
https://www.boras.se/pub

@mattias @jfrenil

Jo CSS kan jag. Har börjat testa lite grann att ändra. Det är dock svårt att fånga alla olika typer av text eftersom det är så många olika klasser. Märker att jag måste lägga in !important på många ställe för att formateringen ska slå igenom. Ska det vara så?

Se gärna vad jag gjort hittills här: Öppen data - Borås Stad

1 Like

Ah vad bra! @henriette kan svara lite mer om CSS. Jag tycker det ser ut som en bra start! Rekommenderar främst att lägga till sökruta, och bred sidlayout för att kunna adda facetter för filtrering. :slight_smile:

Snyggt @elin.ahlgren!
Det går att klara sig utan att använda important på texten. Beroende på vad du har för css från resten av siten så klart. För font och färg brukar jag använda

.entryscape {
    font: inherit;
    color: [valfri färgkod];
}

Hojta gärna till om du vill ha hjälp med någonting speciellt

1 Like

Hej igen @henriette

Tyvärr fungerar det inte med inherit men jag har nog fått det mesta att fungera nu (dock med !important). Det är bara för en del av beskrivningen där jag inte kan hitta vilken class jag ska ändra på för att får det att se ut som jag vill.

Det är när du fäller ut Dataresurser. Texten där är alldeles för stor.

Se: Öppen data - Borås Stad

(@jfrenil )

1 Like

Snyggt @elin.ahlgren!
Jag skulle sätta font-size på esbRow till 1rem (storlek relativt dokumentet) istället för 1.4em (storlek relativt omgivande element).
Eftersom det ligger esbRow inuti andra esbRow blir textstorleken annars 1.4 x 1.4 för varje nivå

1 Like

Tack så mycket. Det funkade. :slight_smile:

1 Like

@elin.ahlgren @henriette Det ser väldigt snyggt ut nu! Planerar du på att lägga till sökruta eller facetter för filtrering nu eller ev. senare när det blir fler datamängder? :slight_smile:

@mattias Jag pratade med @jfrenil om detta. Vi bestämde att det just nu är för få öppen data men att vi kan lägga till den funktionen senare när det blir fler.

1 Like

Jag har en fråga kring blocks och datamängder som är markerade som ej publika. När vi använder blocks för att skapa en PSI-sida så kommer dessa med. Hur gör vi för att enbart publika datamängder ska visas?

Är ni inloggade i er EntryScape ser ni ej publika datamängder.
Är ni inte inloggade i EntryScape bör ni inte se dem.

Jag skulle kika in på EntryScape Blocks - Open Data Extension där ni kan läsa mer om detta.