API med öppna data kopplat till offentlighetsprincipen och diarie

Fick tips om en spännande utveckling sker i skärningspunkten mellan öppna data och offentlighetsprincipen. Linköpings kommun publicerar API för data angående ärenden som diarieförts i kommunen. Mer finns att läsa hos Linköpings kommun.

Har du tips på fler exempel på utveckling som sker i skärningspunkten? Vad gör din verksamhet för att förnya utvecklingen av offentlighetsprincipen kopplat till öppna data?

1 Like

Spännande vi har haft en del kontakt med Riksdagen och lite tankar… en variant är den som Riksdagen själva funderar över är att kategorisera alla producerande dokument med Eurovoc och vi funderar på att på samma sätt som Wikidata med ett verktyg Scholia skapar citation graphs så skulle man kunna ha alla Europeas Riksdagars dokument i Wikidata och kunna visa senaste motionerna inom t.ex. AI i hela Europa… vilka grupper som driver dessa frågor i olika delar av Europa…

i Wikidata har vi Sveriges Riksdagsledamöter med twitterkonton och länk till personens sida hos Riksdagen se T235243 det jag skulle vilja se är att fördelarna med länkad data utnyttjas och vi skapa artiklar om alla riksdagsledamöter på alla större språk som pratas i Sverige: Arabiska, Somaliska, Finska etc är kraftigt underrepresenterade… vad vi har idag se T235608

Tankar

  • att skapa artiklar i Wikipedia om alla Riksdagsledamöter på alla större språk i Sverige se T235608
  • Riksdagstrycket finns som Öppen data 1521-1970 vi funderar på att göra NER på detta material

Gjorde en test med att hämta Linköpings diarie och hämta dom dokument som Riksdagen producerat denna månad se nedan… min spontana reflektion är att det inte finns någon koppling mellan dataseten… typ hitta alla åtgärder/ärenden/motioner om Corona

Det är den typ av diskussion jag efterlyser… och där skulle man även vilja se vad som görs på olika nivåer i övriga Europa…

image

Riksdagen

image

Panda info

Linköping Cases

image

Riksdagen dokument

image

Härligt @Magnus_Salgo! Det låter väldigt spännande. Låter som ett väldigt intressant och viktigt projekt sett från flera perspektiv!

Angående on topic med Linköpings diarie - det låter som en förbättringspotential att som går att ta upp med Linköpings kommun. Och ja det vore bra att se vad som görs på olika nivåer i övriga Europa.

senaste nu är ett internationellt projekt som kör igång med fokus världens parlament

image

Japp men det jag saknar är bra “cross plattformar”… med alla som jobbar med svensk Öppen data… detta forum känns perfekt men då måste folk hitta hit…

I Wikidata kör vi Telegram och har bra fart i gruppen Wikidata och lite mindre fart Wikidata Sverige men där pratar vi just nu vindskydd som borde kunna publiceras av alla kommuner!!! så borde det finnas en plats där kommunerna kan vara med och tycka till… nu känns det som vi har massa SILOS och brist på dialog…

När jag lyssnar på Anna Eriksson DIGG så pratar hon om att dom inte hittat en plattform…

Försök att få in DIGG människorna i detta eller ännu bättre att man som ni kör JIRA för tasks alternativt så kör Phabricator som är gratis och med framgång används hos Facebook internt och hos Wikidata

Helt så vi tänkte med detta forum - öppet, webbaserat och responsivt, både för publicister och användare eller andra nyfikna. Alla som på något sätt vill delta i diskussionen kring öppna data i Sverige, och med möjligt djupare lärande i EntryScape-verktygen för de som anvädner det.

Vi har reflekterat över olika verktyg men kom fram till att chattverktyg inte lämpade sig för trådade och ämnesspecifika diskussioner. Forumfunktioner tillåter långsammare hastighet och längre inlägg samt att vi just vill komma bort från stuprör och istället möjliggöra hängrännor mellan stuprör internt eller emellan olika organisationer.

Anna Eriksson och DIGG får gärna titta hitåt, Discourse är en väldigt bra forumlösning och vi kommer inte protestera om de vill ta över kategorin “Öppna Data Forum” på ett forum. Phabricator verkar likt Gitlab, ser trevligt ut! Skillnad som jag upplever där är väl att det är för teknisk utveckling och inte så lämpat för andra typer av diskussioner.

Trevligt jag tror detta med löst kopplade nätverk är svåra att inse vad som fungerar bäst och inte alls…

Japp. Och ja, det är därför vi behöver prova oss fram och få med fler och prova, reflektera, inse, i varje sammanhang.

Snyggt! Lägg gärna upp ett separat ämne om det i #oppna-data.