Hjälp oss att förbättra ett förslag till specifikation för Badplatser

Hej! @mattias @alex @tomas.monsen @FilipDijak

Vi har kikat närmare på specifikationen för Badplatser. Idag finns det följande fält för att ange länkar för, 38 temp_url, 39 extra_url och 40 visit_url i specifikationen.

Vi känner att specifikationen behöver se över om fält fält 39 extra_url behöver kompletteras, då kan kopplas till en fritt vald vald länk alternativt API. Det tycker att det kan vara aktuellt att ta fram ett nytt särskilt fält till specifikationen. Vi vill lägga till posten API.url till specifikationen för att ha en särskild länk kopplat till våra API länkar api.sodertalje.se. Går vår önskan att lösa?

1 Like

Hej, bra idé, det tycker jag vi ska kunna lägga till i en ny version av specifikationen. Att lägga till nya fält är inte lika “farligt” som att ta bort eller förändra. Vi får diskutera i arbetsgruppen kort hur vi gör uppdateringen, men jag ser inga hinder att släppa en version 1.1 med denna uppdatering. Den som då har en datamängd enligt äldre specifikationen behöver inte automatiskt uppdatera, och de som konsumerar data behöver inte (nödvändigtvis) få trasig implementation på grund av detta extra fält.

Vad säger ni, @mattias @alex och @FilipDijak ska vi ses kort och diskutera (eller ta nästa inplanerade arbetsmöte) och fundera över hur vi släpper en patch av spec? Det kan ju finnas andra synpunkter som vi behöver se över oxå!

2 Likes

Tanken var ju att “temp_url” skulle användas för bland annat länkning till API, men eftersom den lika gärna kan länka till en grafisk visning av temperatur på en extern webb, och det inte finns något bra sätt att peka ut i specen VAD som finns bakom temp_url är det ju lämpligt att lägga till en för API.

2 Likes

Generellt ser jag det som att en 1.1 med tillägg bör vi kunna göra utan problem men det vore bra om vi kan få en synk med HaV och EU för en 2.0.

1 Like

Jag tycker det bara är att köra. Vi kan ta det nästa tisdag?

~WRD000.jpg

2 Likes

Kul med så stort engagemang!

Det var precis så vi tänkte att temp_url lämpligast används för att länka till en visualisering av temperaturen och att en separat kolumn behövs för ett eventuellt API. Det går ju såklart att lägga API:ets url under extra_url men då försvinner ju möjligheten att få in annat under den.
Sen är det ju bra med tydlighet i specifikationen om vad som ska ligga under vilken kolumn så att det är enkelt att förstå.

2 Likes