Funderingar och reflektioner efter session 2 (utbildningsrunda 2)

Hej! Vilka funderingar och reflektioner tar du med dig från dagens andra session?

Att tillgängliggöra öppen data publikt är ett obligatoriskt steg för att kunna kalla sig en smart kommun.

3 Likes

@mattias, bra genomgång!

Bra input angående inventering av möjliga öppna data som kan publiceras. Öppna data och smart stad går hand till hand för att göra staden smartare.

2 Likes

Bra med exempel från andra som redan publicerat. Underlättar!

2 Likes

Att vi i vår kommun behöver samordna oss och gemensamt fundera kring vilka datamängder vi vill börja publicera för att undvika kaos och få kvalitet bland våra öppna data.

2 Likes

Hej!

Tack för dagens möte som gav bra information!
Det är en hel del att ta in och bekanta sig med för att få full koll på hur de olika funktionerna hänger ihop.
Det är i alla fall ett mycket intressant projekt att vara med i.

2 Likes

Jag skall gå igenom inventeringsunderlaget och ta det vidare till verksamheterna. Även kolla med ekonomikontoret om det kan vara aktuellt att gå vidare med leverantörsreskontran. Dessutom titta på om det finns en enkel datamängd som vi kan publicera ganska snart för att komma igång med arbetet kring öppna data. @mattias

2 Likes

Kom in lite sent till mötet, tyvärr, men det jag tar med mig är den praktiska hanteringen som känns OK. Däremot kvarstår en diskussion internt i kommunen om vad som bör publiceras och att det måste till en bra förankring för att göra data publikt.

2 Likes

Känns som att detta är ett bra steg för att öka digitaliseringen överlag i våra städer.
Mer krav på att leverantörer ska kunna lavera möjligheter att hämta ut data med enkla sätt (API) osv. vilket kommer att kunna göra hanteringen av öppna data ännu mer smidig i framtiden som kommer gynna alla.

1 Like