Dubblett av publicerad datamängd

Hoppas detta är rätt forum.
Karlshamn kommun (jag) har publicerat badplatser i en datamängd som har 3 distributioner. Den ligger i en katalog som är publik och igår satte vi datamängden (det finns bara en) publik - Yeah!

Idag listas det två identiska resultat i söken som båda leder till samma datamängd. Det konstigaste är att distributionerna är dubblerade och är 6 st, dubbelt av varje?

Vad kan ha gått fel?
/mvh

@JonasNilsson Rätt forum och rätt kategori för verktygsspecifik fråga. :slight_smile: Jag har kikat på er publicerade datamängd och ni har gjort rätt med er publicering.

Jag ser att ni gjort rätt men jag tror faktiskt att det är visningen på dataportal.se som inte gör rätt och orsakar en dubblett. När jag kollar skördningsstatus på portalen så ser det helt rätt ut med en publicerad datamängd: EntryScape men visningen gör ändå dubblett.

@JonasNilsson En förbättring ni skulle kunna göra: Ta bort Karlshamn kommun på engelska och svenska i titel och beskrivning. D.v.s. bara:
Titel: Badplatser
Beskrivning: Samtliga badplatser i kommunen.

Publicerar ni enligt specifikationen badplatser? Visa då det genom att importera specifikationen under sektionen “Dokument” och peka sedan på det i metadata för datamängden genom fältet “Uppfyller”.

Toppen!
Tack för tipsen. Just det med specifikation tänkte jag annars fråga om. Vi försöker alltid följa specifikationerna som finns. Vi fick med nästan allt utom badtemperaturer då vi inte har tillgång till den datan tyvärr. Ännu skall tilläggas.

@JonasNilsson Självklart.

Nemas! OK. Utmärkt.

Har ni IoT-sensorer för badvattentemperaturer? Det är en specifikation vi skulle kunna skriva inom Nationell Dataverkstad. Vill du att vi initierar standardiseringsarbete om det? Har en tråd om det här Hur publicerar jag badvattentemperaturer med IoT i realtid som API-datatjänst och historisk data som datamängd?

Vårt kommunala bolag har detta. Vi ska bara komma överens om att det ska vara öppen data.

@JonasNilsson OK. Ah, jag förstår. Så om de äger det så skulle jag lägga till dem i er katalog som Utgivare av detta och ev. dem som kontakt beroende på vad ni kommer fram till. :slight_smile: Hör av dig om du har fler frågor.

@JonasNilsson Idag syns metadata korrekt. :slight_smile: